2019-03-08

Wheelysgrundare startar kommunikationsbyrå - vill hjälpa startups bli bättre på att skryta

Maria De La Croix, medgrundare och tidigare VD på Wheelys Café och kommunikationsexperten och hållbarhetsbloggaren Alejandra Cerda, har i dagarna startat varumärkesbyrån Mad Luck.

“Under tiden med Wheelys fick jag ofta frågor om vem som producerade våra videos, hjälpte oss med PR etc. Men vi gjorde allt inhouse. Vi hade en riktigt grym produkt, men ett gediget kommunikationsarbete bakom. Alla företag och organisationer har inte turen att ha ett team med den kompetensen. Och de flesta reklambyråer jobbar på ett sätt som passar de stora, redan etablerade, företag, utan vana av startupbranschen. Vi har vana av att driva startups, och jobbar likadant, till skillnad från de redan etablerade byråerna.


Så - nu kommer vi hjälpa andra startups och organisationer, som delar vår vision om att göra världen till en lite mindre jävlig plats, att synas och höras bättre” säger Maria De La Croix


De La Croix startar byrån ihop med kommunikationsexperten och Sveriges främsta hållbarhetsbloggare Alejandra Cerda.




“Tyvärr är många hållbara varumärken och schyssta företag så jäkla dåliga på att skryta, så vi tänkte hjälpa dem med det. Vi är bra på identifiera lönsamma idéer och antagligen världsmästare på att skryta, vi har övat så att säga” säger Cerda.


“Dessutom har vi erfarenheter och perspektiv som saknas i den mansdominerade vita kommunikationsvärlden. Jag är rätt less på all skit vita män på byråer skapar” fortsätter hon.


“Ja, det är inte en slump att vi lanserar den 8:e mars. Vi är här för att förändra medielandskapet. För några år sen kom en undersökning som visade att Anders är det vanligaste namnet för en mediechef, och att det är vanligare att en chef heter Anders än är utlandsfödd, det är sjukt och därför ska Mad Luck göra alla med namnet Anders arbetslösa” avslutar Cerda.





Mad Luck beskrivs bäst som en hybrid mellan produktions- och kommunikationsbyrå

Maria De La Croix
har en bakgrund som konstnär och fotograf men mest uppmärksammad är hon för cafékedjan Wheelys, som De La Croix startade ihop med kollegorna från PR-byrån Studio Total. De La Croix har uppmärksammats i affärsmedia som Forbes, Wired, Financial Times och Fast Company.

Alejandra Cerda
driver bloggen Jandi Heart Eco, är utbildad socialantropolog och har varit samhällspolitiskt engagerad i många år. Förra året blev hon utsedd till Vänsterns främsta influencer och blev även utgiven erotikförfattare och andra säsongen av hennes podcast Häxor och kamrater gavs ut.


  








© 2019 Stop looking at my bottom